DAF nieuwe truck in 1952 fabriek

Meer dan 95 jaar historie


Opgericht in 1928

Meer dan 95 jaar innovatieve transportoplossingen

Op 1 april 1928 begon Hub van Doorne een kleine constructiewerkplaats in Eindhoven, Nederland.
Vanaf dit uiterst bescheiden begin heeft DAF zich uiteindelijk ontwikkeld tot een toonaangevende wereldwijde truckfabrikant die zich sterk richt op innovatie, kwaliteit en efficiënt transport.



Patent op slimme oplossingen

 

Meer dan 90 jaar DAF, meer dan 90 jaar innovatie. DAF stond altijd al bekend om zijn slimme transportoplossingen. En al die geavanceerde oplossingen hadden gemeen dat ze een duidelijk doel dienden. Ze waren waardevol voor de klant!
Ontdek een kleine greep uit een bijna ontelbare reeks uitvindingen.

Lees meer
 
PACCAR MX engines

Innovatieve motortechnologie

DAF is altijd zeer innovatief geweest op het gebied van motorontwikkeling. In 1959 was DAF een van de eerste Europese truckfabrikanten die turbocompressie voor dieselmotoren toepaste. In 1973 was DAF tien jaar voor op de Europese concurrentie met de introductie van turbo-intercooling, een technologie die aanvankelijk tegemoet kwam aan de vraag naar hogere motorvermogens en een lager brandstofverbruik, maar die later ook onmisbaar bleek te zijn bij het realiseren van schonere uitlaatgassen. In de jaren1980 introduceerde DAF Advanced Turbo intercooling (ATi), wat het brandstofverbruik en de motorprestaties ten goede kwam. De meest recente innovaties van DAF op het gebied van motortechnologie zijn de 12,9 liter PACCAR MX-13-motor en de 10,8 liter PACCAR MX-11-motor, die voldoen aan de strenge Euro 6-emissienormen.


1957:

In de beginperiode gebruikte DAF benzine- en dieselmotoren van Hercules en Perkins, maar in 1957 begon het bedrijf uit Eindhoven met het ontwerp en de productie van de eerste
motoren van het merk DAF.

1959:
DAF verbeterde de DD575-dieselmotor door een turbocompressor toe te voegen – alweer een baanbrekende prestatie.

1973:
Als eerste introduceerde DAF turbo-intercooling. De technologie werd in eerste instantie ontwikkeld om te voldoen aan de vraag naar hogere motorvermogens en lager brandstofverbruik, maar bleek ook onmisbaar bij het realiseren van schonere uitlaatgassen.

1980 - 1989:
DAF introduceerde ATi, Advanced Turbo Intercooling, voor nog meer vermogen en efficiëntie door een verdere verbetering van de inspuittechnologie en een
geoptimaliseerde vorm van de verbrandingskamer.

2005:
DAF presenteerde de PACCAR MX motor die nu is gemonteerd in alle trucks van DAF voor zwaar gebruik en in meer dan 40% van de Kenworth en Peterbilt trucks.

2012:
Introductie van de Euro 6 XF en PACCAR MX-13 motor.

2013:
Introductie van de Euro 6 LF en CF en PACCAR MX-11 motor.

 

Op weg naar emissievrij vervoer

Om de leidende positie van DAF op het gebied van brandstofzuinigheid en lage emissies te onderstrepen, heeft DAF een serie innovatieve trucks geïntroduceerd, met state-of-the-art alternatieve aandrijflijnen. Dit zijn onder meer de LF Electric voor emissievrije distributie, evenals de nieuwe voertuigen DAF XD Electric en DAF XF Electric. Deze geavanceerde trucks hebben nieuwe modulaire batterij elektrische aandrijflijnen met toonaangevende actieradius tot 500 kilometer op een enkele lading. De DAF New XF H2 Innovation Truck beschikt over een state-of-the-art waterstofverbrandingsmotor en won de prestigieuze ‘2022 Truck Innovation Award’. DAF verkend, onderzoekt en brengt verschillende alternatieve aandrijflijn oplossingen op de markt om de behoeften voor het verbeteren van de lokale luchtkwaliteit in steden te verdedigen, de COuitstoot te verminderen en het leiderschap van DAF op het gebied van nul emissie te demonstreren.