• dinsdag 8 oktober 2024

‘Hart voor DAF-dagen’ groot succes

Het DAF Museum organiseerde afgelopen weekend de ‘Hart voor DAF-dagen’

Het DAF Museum organiseerde afgelopen weekend de ‘Hart voor DAF-dagen’ om 75 jaar DAF’s truckproductie onder de aandacht te brengen. Naast de museumcollectie werden op het terrein van DAF Eindhoven bijna 100 klassieke DAF-voertuigen verzameld. Het evenement trok ruim 2.200 bezoekers en was een groot succes.

Hart-Voor-DAF_6963-lr

De ‘Hart voor DAF-dagen’ zijn de opvolger van de museumdagen die tot zes jaar geleden door het DAF Museum werden georganiseerd. Op het fabrieksterrein konden grote en kleine DAFs worden bewonderd. In het museum zelf werden onder andere miniaturen geshowd, en kon je neuzen tussen DAF-memorabilia.

Hart-Voor-DAF_7379-lr

Voorzitter van het Bestuur van het DAF Museum Marc Hendrikse (r) en President-directeur Harald Seidel bekijken enkele DAF-miniaturen.

Eigenaren van tientallen historische DAF waren zaterdagochtend van heinde en verre naar het DAF-terrein gereden om hun voertuigen te laten bewonderen. Een brandweerwagen uit 1954, een DAF 900 uit 1976, een DAF 2300 uit 1983; het kon niet op. Bijzondere blikvanger was de DAF 3300 met oplegger die door wijlen acteur Rutger Hauer werd gebruikt als camper op de filmset.

Hart-voor-DAF-dagen-groot-succes-web1

Ook werd met groot succes het ‘DAF Proefbaantje’ gelanceerd. Het DAF Museum heeft in samenwerking met Lighttown Brewers vier eigen biertjes ontwikkeld. De namen daarvan zijn verbonden met de DAF-historie: The Bull, het Variomaatje, een Pienter Pookje (alcoholarm) en Intercooler. Alle pakketten die beschikbaar waren zijn uitverkocht, maar binnenkort zullen ze weer te koop zijn in het DAF Museum: het pakket (€14,50) in de museumwinkel en losse flesjes ter consumptie in het Daffetaria.

Bezoekers aan de dagen werden tussen DAF Museum en DAF-terrein vervoerd met oude bussen, een samenwerking met de Stichting Veteranen Autobussen. Kinderen vonden het prachtig, maar ook volwassenen genoten met volle teugen.

Wie het DAF Museum binnenkort (weer) eens wil bezoeken: op 1 november start een nieuwe tentoonstelling over 75 jaar truckproductie.