• dinsdag 13 augustus 2024

Stagiaires actief in het DAF Museum

Het DAF Museum is door de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) uitgeroepen tot ‘Erkend Leerbedrijf’. Dat biedt jongeren de mogelijkheid om in het museum praktische vaardigheden te leren in hun specifieke vakgebied.

Stagiaires actief in het DAF Museum

Stagiair Tymen van den Heuvel, van Fontys Hogeschool, heeft een werkend model van een Variomatic geconstrueerd en gebouwd. Het oude model was nog mechanisch/elektrisch, techniek uit het begin van de jaren zestig. De demokast op de foto is voorzien van elektronica en heeft een moderne PLC-besturing.

Stagiair Niek Jansen, eveneens van Fontys Hogeschool, heeft een remvertragingskast gebouwd waarbij men de reactiesnelheid van de bestuurder kan meten en zichtbaar maken op een display.

“Nu we Erkend Leerbedrijf zijn, bieden we mbo-, vmbo- en hbo-studenten, maar ook omscholers, de kans om in het DAF Museum praktijkervaring op te doen als onderdeel van de beroepsopleiding”, aldus Marc Hendrikse, voorzitter van de Stichting Vrienden van het DAF Museum. “Daarmee leveren we een positieve bijdrage aan de ontwikkeling van vakmanschap. Tegelijkertijd krijgen we op deze manier toegang tot enthousiaste studenten die recente kennis inbrengen. Zo snijdt het mes aan twee kanten.”