• dinsdag 13 augustus 2024
  • Eindhoven

Vier generaties familie Decock bezoeken DAF Museum

Zaterdag 13 juli j.l. hebben vier generaties van Familie Decock uit Harelbeke (B) een bezoek gebracht aan het DAF Museum.

DAF 600 Familie Decock

Bij deze gelegenheid kon men gelijktijdig 'hun' DAF 600 terugzien die al sinds de oprichting van het Museum in de collectie te bewonderen is.

Jules Decock was in de jaren zestig tot en met tachtig DAF personenauto- en truckdealer gevestigd te Harelbeke in West-Vlaanderen. Het overgrote deel van zijn klanten in die tijd waren vlasrijders.

De streek tussen Kortrijk en Harelbeke was, en is nog, bekend voor z'n vlasteelt. Tijdens de oogstcampagne mocht dan ook geen enkele truck stilstaan want “Ge moet hooien als de zon schijnt". "Ge weet als de wielen stilstaan, dan kost 't geld". Dag en nacht was het bedrijf gedurende die periode bereikbaar en inzetbaar Nick Decock jr. werd dan ook al van kleins af aan betrokken bij het werk in de garage.

Tijdens een rondgang met de familie kwam dan ook weer van alles boven en tot in detail wist hij alle auto's te omschrijven. Op zijn tablet had hij ook nog een aantal mooie oude DAF-filmpjes uit 1960 over de Wielerkoers van Harelbeke. Vader Jules de Cock was wielerfanaat en als plaatselijke ondernemer was dit een kans om publiciteit te krijgen. Traditioneel reed jaarlijks dan ook een stoet personen- en vrachtwagens mee. Binnenkort gaat men het archief van het bedrijf ook nog eens uitspitten. Dit bevat ook nog talrijke foto's van klantenauto's. De medewerkers van het historisch beeld- en filmarchief van het Museum worden van deze materialen helemaal gelukkig.

De in 1980 in bruikleen gegeven DAF 600 is één van de bekendste personenwagens van het Museum. Talloze afbeeldingen van deze auto zijn de wereld overgegaan. De auto is ook nog een aantal jaren meegereisd door de Benelux met de Promotieauto van het Museum. Alle vier de generaties Decock waren verbaasd over de opvallend goede conditie van de auto. Er zijn dan ook wel heel wat uurtjes in deze auto gestoken om 'm in de huidige conditie te krijgen. Opvallend detail bij deze auto is de binnenzijde van de kofferklep die helemaal is voorzien van vakantieherinneringen. Stickers van Duinkerken tot Lourdes. Op de voorruit prijkt nog een zelfklever van de wereldtentoonstelling Expo 58 Brussel.

In en rond de 600 werden nog de nodige foto's gemaakt. De twee jongste generaties konden zich niet voorstellen dat hun opa, als klein manneke, met zijn ouders in een dergelijke auto op vakantie ging. Een auto zonder stereo, raampjes die je naar beneden moet draaien met een slingertje en zelfs geen aansluiting om de GSM op te laden. Maar de grootste verwondering ontstond toen men ontdekte dat de DAF 600 wel voorzien is van twee(!) asbakken, en kom daar tegenwoordig bij een moderne auto maar eens om.

Natuurlijk later dan gepland, hebben we afscheid genomen en toog de familie Decock naar het centrum van Eindhoven voor een afsluitend familiediner.