Download
  • maandag 24 februari 2025
  • Eindhoven
 

75 jaar productie van DAF-trucks, hoe zagen die trucks eruit?

In 2024 bestond de DAF-truckproductie 75 jaar. In dit artikel laten we vier van die historische DAF trucks uit die indrukwekkende reeks de revue passeren. Met een kort verhaaltje en een foto. In de volgende nieuwsbrief lichten we er dan nog een aantal uit om in de schijnwerpers te zetten. Deze keer de allereerste truck van 1949, die van 1955, 1957 en 1964: 

 
1e truck tentoonstelling
 

1949. Een droom van de gebroeders Hub en Wim van Doorne gaat in vervulling. DAF introduceert haar eerste vrachtwagen. Een chassis met benzine- of dieselmotor, een stuur, een dashboard en de befaamde grille met zeven chromen strips. Dankzij een eenvoudige, houten stoel kan het chassis naar de opbouwer gereden worden – door weer en wind.

Vanaf begin jaren ’50 levert DAF de ‘7-streper’ ook met een cabine. Keuze is er dan uit twee versies, waarbij de luxe uitvoering een tweede ruitenwisser, rubberen vloermatten en binnenverlichting heeft. Dat waren nog eens tijden. 

ZESSTREPER 2024 MUSEUM 1

1955. Tijd voor de introductie van de tweede generatie DAF vrachtwagens. Uiterlijk te herkennen aan de 6 in plaats van 7 chromen strepen in de grille. De cabine wordt een ‘huiskamer voor de chauffeur’, want die krijgt zowaar een verende zetel.

Dat geldt ook voor deze bijzondere Tapissière, waarbij cabine en opbouw een geheel vormen. Een verhuiswagen met enorm veel ruimte, althans zo lijkt het.
Deze A1300 uit 1956 was echter voorzien van de scharnierplateau om bovenleidingen voor trolleybussen te onderhouden en heeft dienst gedaan in Zwitserland. Met dank aan de DAF Oldtimer Truck Club voor het ter beschikking stellen.

3e Truck

1957. De Nederlandse transporteurs ontwikkelen zich stap voor stap tot de vrachtvaarders van Europa. En daarvoor zijn vrachtwagens voor zwaardere inzet nodig. Met een grotere cabine, een zwaardere motor en meer laadvermogen.

Met de nieuwe DAF 2000 DO gaan totaalgewichten tot maar liefst 35 ton. De zwaargewicht van DAF krijgt in 1965 een vernieuwde cabine met aangepaste daklijn voor meer comfort, zoals bij deze prachtige bakwagen uit 1969 van DAF-dealer Leo Loven voor het vervoer van meel. 

2e Truck

1964. Het is niet moeilijk te raden: de bekende ‘Kikkerdaf’ ontleent zijn bijnaam aan de kenmerkende koplampen.

Het ontwerp van de cabine doet nog denken aan de trucks waarmee DAF z’n entree op de bedrijfswagenmarkt maakte. Op de vernieuwde grille staat nu in elk geval prominent ‘DAF’.

De ‘Kikkerdaf’ is geschikt voor de meest uiteenlopende toepassingen: van distributie in dorpen en steden tot internationaal vervoer. Voor leveranciers van brandstoffen levert DAF zelfs ‘af fabriek’ complete tankwagens met volumes tot wel 17.000 liter.

Wil je deze modellen en nog een aantal andere in het echt zien, bezoek dan de speciale tentoonstelling ’75 jaar DAF truckproductie’ in het DAF Museum.

Deze trucks staan er nog tot mei van dit jaar.