Sibbele Oegema
Eigenaar van Oegema Transport te Dedemsvaart.
“Een aantal keren per jaar rijd ik een dag op een van de trucks en recent was weer zo’n dag”, aldus Sibbele Oegema, eigenaar van Oegema Transport te Dedemsvaart.
“Dit keer kreeg ik een volledig gerestaureerde DAF XF mee, eentje met maar liefst bijna 1,7 miljoen kilometer op de teller. De XF is perfect gerestaureerd, schakelt en loopt echt heerlijk en kan weer makkelijk een miljoen kilometers vooruit”, aldus Sibbele. Hieronder een verslag van directeur Sibbele Oegema achter het stuur van een gerestaureerde DAF XF, onderweg in Nederland.
“De vrijdag begint als alle anderen. Om 5.15 uur uit bed, hardloopkleren aan, bakje koffie en om 5.30 uur ren ik mijn vaste rondje in Dedemsvaart. Vervolgens even douchen, broodtrommel inpakken en net voor 7 uur ben ik op kantoor. Het wordt een drukke dag, hoor ik van de transportmanager.
DAF ‘youngtimer’ uit 2008
Om onze service te borgen besloot ik zelf de laatste rit te rijden. Ik kan kiezen uit de DAF 3600 en de DAF ‘youngtimer’ uit 2008. Het wordt de laatste, aangezien deze net gerestaureerd is en ik deze graag eens wil proberen. De XF ziet er weer prachtig uit. Alles werkt perfect en is nog origineel of weer origineel gemaakt.”
Eerste stop
“Tegen 11.15 uur vertrek ik met een bomvolle trailer, op weg naar in totaal 7 adressen. De druk zat er goed op. De eerste stop is een tapijtfabriek in Genemuiden. Na een poosje wachten bij de expeditie mag ik de laden lossen... Gelukkig is er niemand voor mij en kan ik na 15 minuten op naar Elspeet. Hier heb ik twee adressen die naast elkaar liggen. Na een half uur en 6 pallets lichter rijd ik weer verder richting Apeldoorn. Via een prachtige route via Uddel en prachtige heide rijd ik Apeldoorn binnen. Ondanks de drukte ben ik onderweg even gestopt om een mooie foto van de XF te maken. Op die 2 minuten komt het hoop ik niet aan.
Snelste route
Dwars door het centrum van Apeldoorn bekruipt mij het gevoel dat de navigatie mogelijk niet op de snelste route, maar op de kortste route staat. Het adres in Apeldoorn verliep iets minder soepel, want het adres is onvindbaar en niemand die het bedrijf kent. Ondertussen sta ik wel zo vast als een huis met mijn 13.60 stuurtrailer en ben ik aan het eind van de meubelboulevard. Eerste zorg is nu om heelhuids hier gedraaid te komen, want in Dedemsvaart weten ze het sneller dan het licht als de “baas” een auto, paal, gevel of stoep eruit rijdt. En dit zou ik dan vervolgens nog zeker 10 jaar aanhoren. Uiteindelijk allemaal gelukt en op naar de volgende stop in Lierden.
Op naar nummer 5
Een Telecom adres in Lierden. Eerst maar even bellen, want hier zat een tijdsafspraak aan die ik net niet ging halen. Met een “geen probleem chauffeur, we wachten wel even” ging ik op weg naar Lierden. Het lossen ging hier mooi snel want de mannen hadden bijna weekend. Ik vervolg mijn weg naar een installateur in Wehl. Net voor 17.00 uur sta ik op het afleveradres. Het lossen hier verliep iets moeizamer, gezien ik geen kooiaap bij me had. Gelukkig was er een medewerker zo attent mij te helpen, anders was ik hier zeker 45 minuten bezig geweest.
Nog maar één adres te gaan!
Dit was een particulier, dus de tijdsdruk was ervan af. Het blijkt om drie particulieren te gaan, die niet helemaal voorbereid waren op de hoeveelheid pelletkachel korrels. Na een hartelijk dank en een prettig weekend toerde ik terug richting Dedemsvaart waar ik tegen 20.00 uur het terrein weer op rijd met de mooie XF. Gelukkig zonder een krasje. De trailer is leeg en geen problemen ervaren. Van de planning mocht ik nog wel eens vaker een dagje rijden. Dat zie ik dan maar als een groot compliment.”
Lees ook de andere artikelen: